Saturday, May 21, 2011

KetenangaN

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

Saya amat rindukan alam:

1_pemandangan5_1_

02%252520InfraRed

images

pemandangan

violet-sunset-102414

Kenapa hati kita tenang jika masuk hutan dan bunyi2 unggas walau mungkin bingit tapi tetap menyenangkan?!

Sebab alam itu berzikir pada Allah. Dalam bahasa yang tidak difahami tapi tetap menenangkan kita..

p/s: tiada orang yang aku boleh cari untuk bercakap tentang alam. =( ….. kecuali abah! rindu abah

dalam perjalanan ke terengganu, matahari mula terbit, abah lebih rela melencong sekejap dan berhenti tepi pantai untuk melihat matahari terbit. Dan aku orang pertama abah akan kejutkan.

DSC_1184hh

DSC_1178

Abah tahu apa yang nak dilakarkan kisahnya ketika memandang langit.

Subhanallah….. Semua milikMu ya Allah

Aku hanyalah hambaMu yang sangat kerdil lagi secebis diantara penciptaan langit dan bumiMu yang terbentang luas.

Bagaimana lagi boleh aku berjalan sombong di muka bumi ini disaat beribu makhlukMu menyungkur sujud atas hamparan tanahMu ya Allah…?

Bagaimana lagi boleh aku mengharapkan cinta dunia disaat keajaiban langit Mu di atas sana sedang berbicara..?

Namun, semua ini dan aku adalah milikMu. Pasti akan merekah jua tanah ini,menyiapkan kamar kecil lagi gelap buat aku memasuki alam pembicaraan. Pembicaraan malaikatMu.

Bagaimana harus aku lupa ya Allah? bagaimana aku masih boleh sombong ya rabb? bagaimana harus aku layani semua ini tanpaMu ya Rahim?

ramadhan-sujud-1tersungkur sujud dahi menyentuh bumi tanda patuh dan berserah diri

# banyak benda harus dilayani… namun ustaz cucu pesan : ikhlaskan hati. berserah saja padaNya. Allah Maha Mengetahui. Yang penting saatnya sekarang, mencoba untuk yang terbaik…

# ingat! hati dan diri yang suci itu, adalah hati yang tidak pernah disentuh oleh “tangan2” dunia lagi kotor itu.

INSYAALLAH =)

0 comments:

Post a Comment