Saturday, November 10, 2012

Ansarullah ~ Urwathul wuthqa

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

Alhamdulillah, alhamdulillah alhamdulillah!

Ya Allah ku syukuri nikmat ini.

Ansarullah (askar-askar Allah). Subhannallah namanya. Ya, itulah nama kumpulan kami. Akhwat-akhwat twp 11 tercampur diri ini farmasi 09, dan murobbinya yang terdiri dari akhwat-akhwat itu.

Urwathul wuthqa pula antara kelompok kecil, usrah kami.
Ada ajrina, cuda, asya, mira dan che noor serta tak lupa kakak usrah kami, kak ijan dari Jakarta.


Sejujurnya, aku antara yang tergelincir masuk dalam kelompok ini sangat kusyukuri. Niat awal, hanya join untuk memasukkan adik usrahku, farmasi 2011 ke dalam sistem ini kerana materi (silibus) yang insyaAllah mampu menggugah hati. Sayang jika tidak berbagi...

Namun, semalam tanggal cantik, 10-11-12 (sabtu) kami berjaulah ke Lembang, Bandung.
Kami diberi makan dengan banyaknya dan kami pergi dengan tanpa mengetahui tempat, aturcara dan apa saja yang bakal berlaku.

Pada mulanya, saya merasai ini satu kelemahan. Kerana saya mahu menyusun jadual. Rupanya sengaja disembunyikan! Banyak hikmahnya.

Tiba disana agak lambat kerana kami tersesat. =_= namun alhamdulillah selesai mengikut jadual!

Mungkin cerita secara detail, oleh Athina, (junior twp 11, namun merupakan barisan kakak murobbi ku): ANSARULLAH

Subhanallah sekali!

                                                  Lembut, tapi keranaNya kami kuat!

Sejujurnya, diri ini yang dapat mengambil bendera walau strategi kumpulan saya langgar! =S
Kerna ada pelung disitu. Yang lain tak maju saat itu.
Namun, apa yang penting, hanya permainan, tapi tuhan saja yang tahu bagai nak luruh jantung diri ini berdebar nak meraih bendera!

Tujuan kita satu! Bendera.... Syahid atau menang?! Aku siap....!

Bila tekad keluar dari perlindungan pokok, selepas rasa bertubi-tubi peluru datang, berlari dengan cepat. alhamdulillah tak terkena tembakan, dan bendera dipacakkan!

Lagi, peluru rasa bertubi-tubi...
Tapi tanpa disangka-sangka, bendera di kubu ku yang dipegang tangan ini dirampas!
Ku angkat kepala, pihak musuh didepan, ambil dan lari!
Tapi ditembak langsung! ~again, langgar peraturan: jangan tembak jarak dekat dan saling berhadapan! =S

Beginikah bila situasi mendesakk?? =_=

Enjoy...
Namun apa yang menyentak hati bila dinyatakan kakak murobbi, apa tujuan game ini.
Ya, ini erti sebenar.

                                           (gambar hiasan. Namun, ini kisah medan sebenar)

Perang Badar, muslim 313 orang bermodalkan 60 unta dan 2 ekor kuda sahaja! Niat awal yang keluar, bukan untuk berperang, tetapi hanya mahu mengambil harta perang.

Mereka yang pergi mereka yang hebat imannya!
Mereka yang dipilih Allah!

Surah al-anfal,8: ayat 65-66, Rasulullah disuruh Allah kobarkan semangat perang sahabat, apabila mereka mengetahui, rupanya 1000 orang pihak musyrikin keluar adalah untuk berperang, bermegah kekuatan mereka untuk melawan pihak muslim yang lemah kononnya.

Tapi pertolongan Allah datang. Malaikat... surah al-anfal ayat ke 9.
Ayat yang ke 48 pula menyatakan, syaitan yang mulanya bersama pihak musyrikin berlepas diri setelah melihat apa yang tak dapat dilihat oleh kita, segerombolan malaikat!
Subhanllah!

Bendera sebenarnya tiada dalam game paintboll kami. Tapi dicipta oleh kaka murobbi. Kerana situasi perang dalam Islam, jika bendera jatuh kalahlah kami.
Ya, itulah semangat jihad lagi berani syahid demi mempertahankan tegaknya bendera Islam!
Jika tidak, masakan dalam perang Uhud (kalau tak salah) tiga sahabat saling mempertahankan satu tiang, sehelai kain itu sehingga syahid....

Subhanallah. Maha Kuasa Maha Teliti Allah.

Satu lagi yang hati ini tergugah, bila pembagian kelompok kami dibagi mengikut mutabaah ibadah. Kami kelompok satu yang menang.
Terasa, ini hanya nikmat Allah tapi diri ini masih belum lakukan sepatutnya. Masih bermalasan, masih mengantuk qiyammulail, masih belum menangis menginsafi diri, masih mencari 'souk' (rasa) beriman dengan teguh!

Tapi, kita manusia berhak diuji dan terus diuji, tapi moga saja Allah tak jatuhkan kita. Moga ini untuk kita bertambah kuat demiNya, dan dijalanNya. Amin~

Setelah pulang, kami ke Ciwalk untuk usrah Urwathul wuthqa. Ini curhat dari Rina:
Today, I gained some new, precious experiences. Firstly, playing the paintball with my lovely Ansarullah-mates. We experienced how it feels like in the battlefield, as if we were in the Sahabas (the companions of Muhammad SAW)'s place, during the War of Badar. Subhan'Allah. It's indescribable. We realized, the spirit and the strength are the crucial elements, and of course the niat Lillahi ta'ala. Secondly, having the sweetest moment ever when we ran to the CiWalk Mall when it was raining cats and dogs... just because we got a meeting of 'Urwatul Wuthqa. It didn't matter even though it rained heavily, since a sincere LOVE has filled our hearts, nothing could bother us. :) It was actually, very enjoying, I tell you! Thirdly, we absolutely rejoiced our Jaulah in Bandung city after all. Alhamdulillah. The special, beautiful date of 10-11-12 was an awesomeness. It will surely be noted in my diary... to be always remembered. Insya'Allah. Jazakumullah to all. Love. ♥
 

Tersenyum dan syukur. Hati mau nangis. <3 p="p">
Namun, sehingga saya terlewat usrah dengan adik-adik, Bicara Qalbu.
Maaf sahabat, janji tak ditepati. Namun, insyaAllah moga ada kesempatan lain dan kak ain mahu berbagi rasa dengan kalian! =) biiznillah (dengan izin Allah)

0 comments:

Post a Comment