Wednesday, December 19, 2012

Terhenti

Bismillahirrahmanirrahim.

Kadang-kadang aku bersemangat,
kadang-kadang aku berputus asa.

Sering tertanya, apakah yang selama ini kulakukan benar??

Ahh... panjangnya perjalanan ini.
Andai ujian Mu hadir ya Allah,,,
janganlah untuk menjatuhkan aku.
Diri ini lebih rela Kau menyentap nafasku sebelum aku berpaling dariMu.
Naudzubillah...

Moga ujian-ujian ini untuk menguatkanku...
untuk meningkatkan iman dan taqwa ku padaMu ya Rabb.

Teringat bait-bait puisi itu:
"...dalam hidup ini,
kita berusaha, bukan mencari kesempurnaan..."

Antara akhirat dan dunia,
kuseimbangkan.
Kadang-kadang takut terlebih takut terkurang.
Moga ku berharap dalam cemas.


Belajar.

Diri ini bukan lah yang 'pandai',
sungguh, hanya rezeki Allah memberi diri ini peluang menjadi farmasi.

Segalanya kerna nikmat Allah.
Jika mahu dibandingkan dengan result... =_= tutup mulut saja.

Sehingga kini, ku mencari erti aku menuntut ilmu.
Sia-sia jika ilmu ini hanya untuk diri sendiri.
Sia-sia jika tak mampu mendekatkan aku dengan Allah.
Sia-sia jika tak mampu berbagi manfaat buat penduduk bumi. =(

Semester ini, mengalami keadaan paling stress! hmm
Sejujurnya,  remed subject anfisko (analysis physicochemistry)
Subjek yang berkait dengan analisis sesuatu obat/zat secara kimia dan 
juga analisis menggunakan alat/mesin.

itu tak  mengapa,
cuma aku memilih untuk menjadi asdos (Lab Assistant)
Bayangkan, sambil remed kembali ku harus guide adik-adik
junior tentang teori segala macam.

turun ke lapangan untuk mempraktekkan teori,tak semudah itu.
Time ini lah, aku pernah salah bagi info sehingga seorang junior ku remed test lab.
Time ini lah, aku hanya berdiam diri jika berlaku soal jawab.
Time ini juga mencabar untuk memberi markah lab report dan quiz.
Time ini juga, bermain dengan minyak babi! =_=
sungguh! amanah itu berat!

Salahlah jika diri ini tak mahu menerima kesalahan,
salah jua jika aku tak menerima 'kebodohan' diri,
salah juga jika diri masih ego! =(

Berkerja.

"Hai kaumku, berkerjalah!" Ia adalah bentuk syukur yang indah, atas kurnia ruh, akal, dan jasad 
yang gunanya melimpah.

"Hai kaumku, berkerjalah!" Rezeki kita memang telah tertulis; mari jemput dengan lelah dan keringat agar barakahnya berlapis.

"Hai kaumku, berkerjalah!" Agar kita mandiri dalam bakti, tegak belakang untuk beribadah; 
menetapi wajib, menyusuri sunnah.

"Hai kaumku, berkerjalah!" ialah syukur atas nikmat-Nya; ialah ibadah menjemput rezekiNya; ialah kemandirian; ialah kemanfaatan.



iAllah akan pergi ke Baitullah 24/1/2013.
Perasaannya seperti menunggu hari bahagia. =_=
Benar, setiap hari aku sujud padaNya, setiap masa Allah itu sentiasa dekat dengan hambaNya.

Namun, ini rumah Allah.
Moga kami menjadi tetamu yang benar2 dijemput oleh Allah.
Moga ku susuri sirah nabi, kisah dakwah nabi mekkah madihah.
Ada gua Hira' di sana. Ada makam nabi Muhammad dan makam nabi Ibrahim di sana.
Di sana lah tanah yang menerima derap-derap kuda para anbia.
Bumi yang menjadi saksi kisah dakwah para nabi, rasulullah dan sahabat.

Allahu Allah. Nikmat Nya yang mana harus aku dustakan?!
Doa semoga dipermudahkan segalanya olehNya.

 Hadis riwayat Abu Daud dan at-Tirmizi, daripada Umar bin al-Khatab r.a, beliau berkata: Aku meminta izin kepada Nabi s.a.w untuk menunaikan umrah, lalu Baginda mengizinkan dan bersabda, " La Tansani Ya Akhiyya min Dua'ik" (Jangan lupakan kami, saudaraku ketika engkau berdoa). Umar berkata: Baginda telah mengucapkan suatu kalimat yang aku tidak suka memperoleh seisi dunia sebagai gantinya."

Ramai yang menitip doa.
IAllah segala yang terbaik buat mu sahabat sekalian.
Tak lupa buat saudara ku di Palestin, Syria, Rohingya dan seluruh dunia. =)

"Ibadah haji dan Mekah menjadikan “musafir ke tempat orang” sebagai agenda kehidupan yang paling kurang ia berlaku sekali seumur hidup. Ia menyuntik cita-cita untuk mampu. Ia memberitahu, ada dunia lain selain dunia harian kita. Malah ia menjadi pendorong kepada perkembangan ilmu Geografi dalam legasi keilmuan Islam."~ustaz hasrizal
  

Kebahagiaan bukan terletak pada kurnia yang banyak, tetapi rasa kecukupan, keberkatan dan ganti yang lebih baik pada apa-apa yang luput dan hilang.

Mari sama-sama kita amalkan doa ini :

"اَللَّهُمَّ قَنِّعْــنِيْ بِـمَا رَزَقْــــتَــنِيْ، وَبَارِكْ لِيْ فِيْهِ، وَاخْلُفْ عَلَى كُـلِّ غَائِـبَةٍ لِيْ بِـخَيْرٍ"

“Ya ALLAH, jadikanlah aku merasa qana’ah (merasa cukup, puas, rela) terhadap apa yang telah ENGKAU rezekikan kepadaku, dan berikanlah barakah kepadaku di dalamnya, dan jadikanlah bagiku semua yang hilang dariku dengan yang lebih baik.”

( Riwayat al Hakim )

Ameen, Ya Rabb.




0 comments:

Post a Comment